مطالعه عناصر مهر و ماه در آثار هنری ایران باستان – پروژه عملی:"پرواز"
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
- نویسنده مریم نیک بخش
- استاد راهنما محمد کاظم حسنوند
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1386
چکیده
این پایان نامه با بررسی نقش نماد های خورشید و ماه در خواستگاه ذهنی ایرانیان باستان و توجه به وابستگی ذهن نماد پرداز انسان باستان به دین ، تقدس یافتن این دو نماد را در ادوار مختلف تاریخی و دینی ایران باستان و همچنین نمود آنها در نقوش مختلف و سیر تحول آنها را مورد مطالعه قرار داده است. نحوه ی جمع آوری مطالب کتابخانه ای است و با توجه به تقسیم بندی علایم و نشانه ها در الگوی سوسور ، عناصر ماه و خورشید در نوسان بین دو شکل آیکونیک و غیر آیکونیک در جداول پایان هر فصل تقسیم بندی شده اند. به طور مشخص رابطه ای بین ظهور هر یک از ادیان و جهان بینی آنها با نمود عناصر ماه و خورشید و تغییر شکل عنصر ماه به خورشید قابل تشخیص است؛ که در جدولی توصیفی ، استحاله ما بین تصویر و نقش نماد ماه به خو.....
منابع مشابه
مبانی تفسیری در حکمت ایران باستان و تأثیر آن بر تفسیر آثار هنری
تاریخ دین زردشتی به لحاظ مستندات چندان غنی نیست و این کمبود هم در منابع نوشتاری و هم در منابع تصویری به چشم میخورد. بسیاری از متون مربوط به این دوره از بین رفته و بخش عمده منابع برجا مانده در سدههای بعدی به نگارش در آمدهاند و تا مدتها بنا به سنّت شفاهی حفظ شدهاند. از طرف دیگر، دین زردشتی با شمایلپرستی مخالف بود و به همین سبب منابع تصویری دینی به جا مانده نیز بسیار اندک است. زردشتیان معت...
متن کاملنگاهی به رازهای ماه در ایران باستان
در آثار برجای مانده و بدستآمده از دوران کهن، تصاویر و نقوش اجرام آسمانی، انسان، حیوان، گیاه و سنگ جلب نظر میکند، که با بررسی این نقوش رابطۀ تنگاتنگ و نامریی و مفاهیمی فراتر از شکل ظاهری آنها به دست میآید. تمام آثار و شواهد، بیانگر این مسئله میباشند که نقشهای کهن در بین اقوام و ملل مختلف بیشتر ریشه در فرهنگ، مذهب و باورهای قومی مردمان دارد. برای شناخت این نشانهها باید آثار برجای مانده و یا...
متن کاملمبانی تفسیری در حکمت ایران باستان و تأثیر آن بر تفسیر آثار هنری
تاریخ دین زردشتی به لحاظ مستندات چندان غنی نیست و این کم بود هم در منابع نوشتاری و هم در منابع تصویری به چشم می خورد. بسیاری از متون مربوط به این دوره از بین رفته و بخش عمده منابع برجا مانده در سده های بعدی به نگارش در آمده اند و تا مدتها بنا به سنّت شفاهی حفظ شده اند. از طرف دیگر، دین زردشتی با شمایل پرستی مخالف بود و به همین سبب منابع تصویری دینی به جا مانده نیز بسیار اندک است. زردشتیان معتقد ...
متن کاملبررسی نقش بزکوهی در آثار هنری ایران باستان
نقش بزکوهی یکی از اصلی ترین نقوش به کار رفته بر روی آثار هنری ایران باستان محسوب می شود .این نقش از دیرباز مورد توجه هنرمندان این سرزمین قرار داشته و در سیر هنری خود به لحاظ مفهومی و تصویری بسیار پر بار و غنی بوده است . این پژوهش می کوشد تا به گرد آوری و بررسی نقوش بزکوهی در دوره های مختلف پیش از تاریخ و دوره تاریخی هنر ایران پرداخته و با بررسی عوامل موثر بر ایجاد و تغییر مفاهیم این نقش ، چون...
15 صفحه اولمطالعه تطبیقی عناصر هنری در آیین های تدفینی ایران و مصر باستان
یکی از منابع مهم در جهت شناخت مذاهب، فرهنگ ها و کارکردهای پیشینیان، مطالعه تدفین های انجام شده در گورهای باستانی است. جامعه شناسی و تاریخ ادیان و فلسفه مذاهب نمی توانند بدون توجه به آثار به جا مانده از اقوام باستانی که به نوعی به فلسفه مرگ و نیستی و برخورد انسان نسبت بدان مربوط می شوند، به نتیجه گیری صحیح و بازسازی عقاید پیشینیان و تأثیر آن در حرکت و تحول انسان و تاریخ آن دست پیدا کنند. به همین...
15 صفحه اولنگاهی به رازهای ماه در ایران باستان
در آثار برجای مانده و بدست آمده از دوران کهن، تصاویر و نقوش اجرام آسمانی، انسان، حیوان، گیاه و سنگ جلب نظر می کند، که با بررسی این نقوش رابطۀ تنگاتنگ و نامریی و مفاهیمی فراتر از شکل ظاهری آنها به دست می آید. تمام آثار و شواهد، بیانگر این مسئله می باشند که نقش های کهن در بین اقوام و ملل مختلف بیشتر ریشه در فرهنگ، مذهب و باورهای قومی مردمان دارد. برای شناخت این نشانه ها باید آثار برجای مانده و یا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023